Komunikowanie zdrowych granic

Czas czytania:
5
min.

Granice są fundamentem zdrowych relacji. Umożliwiają one określenie naszych oczekiwań, respektowanie własnych potrzeb oraz zrozumienie i szanowanie potrzeb innych. Pomagają unikać konfliktów i nieporozumień, ponieważ jasno pokazują, czego od siebie nawzajem oczekujemy. Chociaż zdajemy sobie sprawę, że są potrzebne — ich komunikowanie bywa trudne i często budzi lęk. W efekcie wielu z nas unika mówienia o swoich potrzebach albo wręcz przeciwnie — stawia żądania i wybucha gniewem. Jak zatem skutecznie i z szacunkiem dla innych informować o swoich granicach?

Elementy zdrowej komunikacji

Skuteczna i zdrowa komunikacja to umiejętność, której można się nauczyć. Choć początkowo, nauka będzie wymagała od Ciebie sporo wysiłku – w miarę praktyki wyrażanie swoich potrzeb będzie dla Ciebie coraz łatwiejsze i naturalne. 

  1. Przyjmij postawę asertywną

Istnieją 3 podstawowe rodzaje postaw w komunikacji: bierna, agresywna i asertywna. W postawie biernej brakuje szczerości w kwestii własnych uczuć. Godzenie się na rzeczy, których nie chce się robić wiąże się z poczuciem przytłoczenia i frustracją. Postawa agresywna charakteryzuje się brakiem szacunku do potrzeb i uczuć innych. Polega na wysuwaniu swoich żądań, z jednoczesnym atakowaniem innych poprzez niemiłe raniące słowa, krzyki, podnoszenie głosu. Opiera się na przekonaniu, że Twoje potrzeby i uczucia są najważniejsze. Kiedy jesteś asertywny, wyrażasz swoje uczucia i potrzeby, jasno, spokojnie i wprost, z dużym zrozumieniem i szacunkiem dla siebie i osoby, z którą rozmawiasz.

  1. Używaj komunikatów „Ja”

Komunikat „Ja” to wypowiedź, w której przekazujesz, jak sytuacja wygląda z Twojej perspektywy – co czujesz, co jest dla Ciebie ważne i czego potrzebujesz. Gdy skupiasz się na własnych uczuciach, zamiast na niewłaściwym zachowaniu drugiej osoby masz dużą szansę na to, że spotkasz się ze zrozumieniem, a nie postawą obronną. To komunikat, który pozwala innym na zrozumienie, co przeżywasz i na czym Ci zależy.  

  1. Sformułuj prośbę zamiast żądań

Jeśli zależy Ci na tym, aby druga osoba coś zrobiła albo zmieniła w swoim zachowaniu, najlepiej zwróć się do niej z prośbą, a nie żądaniem. Żądania wywołują niechęć i postawę obronną. Prośba i uzasadnienie, dlaczego Ci na czymś zależy, będą odebrane lepiej i zwiększą szansę na współpracę i kompromis. 

  1. Podkreśl, jeśli prosisz o coś ważnego

Nie wszystkie prośby są tak samo ważne, więc jeśli prosisz o coś ważnego, powiedz o tym. Przyznaj, jeśli szczególnie zależy Ci na spełnieniu jakiejś prośby. Pomoże to odróżnić odbiorcy najważniejszą prośbę od innych, mniej ważnych. Powiedz: „To dla mnie naprawdę ważne”, „Wiele by to dla mnie znaczyło”, „Będę bardzo wdzięczny”.

  1. Mów konkretnie

Najwięcej problemów w komunikacji wynika z tego, że nie komunikujesz się wprost, tylko pozostawiasz drugiej osobie ogromne pole do domysłów, o co tak naprawdę chodzi. Komunikat jest najskuteczniejszy wtedy, kiedy jest prosty, precyzyjny i konkretny. Zwróć uwagę na to, aby dokładnie doprecyzować, na czym Ci zależy i o co prosisz. Zamiast ogólnego: „Proszę, traktuj mnie z szacunkiem”, powiedź „Proszę, nie podnoś na mnie głosu, usiądźmy i porozmawiajmy na spokojnie”, albo zamiast „Nie dawaj dzieciom niezdrowego jedzenia”, powiedź „Proszę, nie dawaj dzieciom czekoladowych batonów i cukierków”.

  1. Zachowaj spokój i pewność siebie

Stawianie granic i wyrażanie próśb przynoszą lepsze rezultaty, kiedy mówisz z przekonaniem i zachowujesz spokój. Pokaż drugiej osobie, że wierzysz w to co mówisz. Nie umniejszaj wagi swojej prośby słowami w rodzaju: „tak jakby”, „w pewnym sensie”, „może”, „tylko”. Nadmierne przepraszanie i usprawiedliwianie siebie również mogą osłabić prośbę, sugerując, że jest nieważna, bądź że nie powinieneś o to prosić. 

  1. Sprawdź, czy rozmówca Cię rozumie

Jeśli chcesz uniknąć nieporozumień, upewnij się, czy osoba, z którą rozmawiasz, dobrze Cię zrozumiała. Zapytaj: „Czy wiesz, o co mi chodzi?”, „Czy masz jakieś pytania?”, „Czy to, co mówię, jest dla Ciebie zrozumiałe?”

  1. Zadbaj o odpowiedni ton głosu

Ważne jest nie tylko to, co mówisz, ale również to, jak mówisz. Ton głosu może całkowicie zmienić sens słów. Staraj się mówić wolniej, miłym i spokojnym tonem. Przyjazny, lecz stanowczy ton głosu pomoże właściwie odebrać znaczenie Twoich słów.

  1. Wybierz właściwy moment

Bardzo istotny jest wybór właściwego momentu na rozmowę. Choć to kuszące, żeby powiedzieć drugiej osobie od razu „na gorąco”, co Ci w niej przeszkadza — lepiej odpowiednio przygotuj się do rozmowy i zaczekaj aż emocje opadną. 

Daj sobie czas na zebranie myśli, zastanowienie się nad tym co czujesz i co chcesz w związku z tym ustalić. Najlepszy moment na rozmowę to taki, kiedy Ty i Twój rozmówca jesteście spokojni, trzeźwi, wypoczęci i kiedy nic Was nie rozprasza. Pamiętaj, że komunikacja twarzą w twarz sprawdzi się o wiele lepiej, niż pisanie wiadomości tekstowych, ponieważ dzięki wskazówkom płynącym z mowy ciała, pozwoli Wam lepiej się zrozumieć. 

Podsumowanie

Wyznaczanie granic jest kluczowym elementem zdrowych relacji i dobrego samopoczucia. Pomaga zrozumieć i chronić potrzeby, a także szanować granice innych osób. Wyznaczanie granic wymaga świadomego podejścia, jasnej komunikacji oraz konsekwentnego utrzymywania swoich oczekiwań. Warto poświęcić nieco czasu i wysiłku w naukę wyznaczania granic, aby później móc cieszyć się zdrowymi i harmonijnymi relacjami w życiu codziennym.